JUVVANDRING I ASDØLJUVET

ASDØLJUVET EN PERLE NÆR GÅRDEN

Det er en fryd for øyet å vandre oppover det spektakulære Asdøljuvet, som er et vernet naturreservat grunnet sin unike geologi og botanikk. Om sommeren er det svært frodig grunnet den høye fuktigheten. Ved høy vannstand kan man risikere å bli våt på føttene, da en må krysse elven flere ganger på vei opp.

Bekledning: Turklær og gode sko

Det er ikke vanskelig å finne frem på egenhånd ved å følge blåmerka løyper. En velfortjent pause kan nytes på toppen av juvet ved Asdøltjern eller en stopp på den gamle Tveitsetervollen som tilhører gården. Sesong for juvvandring varierer selvfølgelig med været, men fra 1. mai til 1. oktober er et godt utgangspunkt.

Varighet: ca. 2 timer (4,5 km)

141005-078-untitled
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Turalternativ 1 – tur/retur Asdølsvingen

Den opprinnelige utfartsparkeringen (langs Ringeriksveien, nederst i juvet) for Asdøljuvet er midlertidig stengt pga veiarbeid. Vegvesenet og kommunen har derfor etablert en alternativ p-plass i nærheten. Denne finner du om du kjører litt nedover Østengaveien, på nordsiden av Asdølsvingen. Når du ankommer toppen av juvet kan du gå til høyre over Haukelia setergrend. Følg veien til du kommer til setervollen hvor det er trivelig å ta seg en liten pause og se utover Lier. Stien ned følger skogkanten helt ut til høyre på setervollen. Denne stien ender opp på bilveien noen meter nedenfor starten av juvvandringen i Asdølsvingen.

Turalternativ 2 – tur/retur Madame Tveten

Parker ved parkeringen på Madame Tveten, og spør gjerne vertskapet på gården hvor stien bort til juvet går. Når du kommer opp på skogsbilveien helt øverst i juvet, ta til venstre over brua og følg skogsbilveien helt opp til Asdøltjern. Her er det fint å ta seg en pust i bakken. Følg veien videre og se etter et skilt til Tveitsetra (stien går opp til venstre fra hovedveien). Denne stien tar deg til setervollen, Tveitsetra, som er en setervoll som hører til gården. Videre går det en sti fra setra og ned til parkeringen ved Madame Tveten. Denne finner du til venstre side for Tveitsetra, som er under oppbygging.